Sabtu, 26 Julai 2008

Gubah wang haram

Sewaktu bekerja di Universiti Multimedia sekitar tahun lepas, terdapat di kalangan warganya cukup berminat tentang pelaburan untung tetap. Skim pelaburan tersebut mendapat perhatian yang tinggi kerana menjanjikan untung yang 'confirm'. Maka ramai yang tertarik lalu melaburkan duit mereka termasuklah pelajar-pelajar. RM1000 dijanjikan RM2000 yang dibayar setiap bulan selama 8 bulan. RM2000 pula dibayar RM4000 juga dalam tempoh yang sama. Begitulah seterusnya. Dengar khabar, ada yang mencecah sehingga puluhan ribu ringgit! Untuk meyakinkan pelanggannya, cek sebanyak 8 helai (mewakili setiap bulan) telah siap diberikan kepada pelanggan dan boleh ditunaikan pada setiap bulan. Lalu berlakulah sambutan yang hangat. Saya sendiri pun nyaris-nyaris terjerumus. Sebagai melindungi hukum muamalat di dalam perniagaannya kononnya, perniagaan yang lebih mirip kepada pelaburan itu telah ditukar akadnya kepada akad jual beli kerana menyedari ramai cerdik pandai menyanggah perniagaannya nanti dengan dalil seperti ini: "tiada keuntungan yang dijanjikan di dalam pelaburan" atau "keuntungan dalam pelaburan perlu kepada risiko". Maknanya keuntungan sebanyak sekali ganda itu ditakrifkan sebagai keuntungan hasil daripada jualbeli. Namun saya tidak berpuashati, lalu menelefon pengasas syarikat tersebut untk bertanyakan tentang perjalalanan transaksi tersebut. Satu soalan yang beliau tidak dapat memberikan jawapannya ialah tentang mana datangnya duit untuk pembelian kali kedua. Ok, utk lebih memahami, saya bagi contoh begini:

Sykt A (Penjual Produk): Aku jual barang ini dengan harga RM1,000
Pelanggan (Kita) : Aku terima.
Seterusnya,
Pelanggan (Kita): Aku jual barang ini dengan harga RM2000 secara tangguh selama 8 bulan
Sykt B (Pembeli Produk, juga sykt yang sama dibwh sykt A): Aku terima.

Hakikat sebenarnya Sykt B adalah juga sykt A kerana taukeh yang sama. Berdasarkan soalan saya tadi, mana datangnya duit RM2000 dan kenapa pula hendak beli dengan harga RM2000? Dia menjawab itu awak tak perlu soalkan kerana pengguna dah bersetuju dan kami mampu bayar. Kami ada pasaran yang luas. Itu adalah bukan jawapannya!

Baiklah, sebagai seorang pengguna adakah saya hendak beli produk yang sama dengan harga yang berbeza. Lebih baik saya beli dengan harga RM1000 daripada sykt A berbanding skyt B. Sesiapa yang beli produk daripada skyt B pengguna tersebut bukan pengguna yang rasional dalam ekonomi. So, barang berharga RM2000 itu semestinya tidak dapat dijual menyedari harganya lebih mahal daripada sykt A. Justeru, satu lagi mainan wang dicipta. Bagi mereka yang menyedari, mereka akan mengelak dan sebolehnya memberi peringatan kepada mereka yang join. Tapi ramai yang tidak suka golongan kami ini, kata mereka kami ini penyekat rezeki mereka. Nauzubillah, tak pernah berniat langsung ke arah itu. Kami bukan tuhan untuk menyekat rezeki orang.

Setelah masa berlalu akhirnya kegiatan mereka diberi 'warning' oleh Suruhanjaya sekuriti. Namun mereka tetap mempertahankannya dengan alasan sykt itu sykt yang lain, namanya saja hampir sama. Skyt tersebut sgt terdesak untuk mempertahankan wangnya. Pelanggan pula terpaksa berdoa agar duit mereka kekal selamat. Namun apakan daya, langit tidak sentiasanya cerah, dua hari lepas satu berita yang mungkin menjadi penamat kepada mainan wang ini telah pun terpampang di dada akhbar.

________________________

Suami isteri didakwa gubah wang haram RM170 juta

KUANTAN 23 Julai - Pasangan suami isteri hari ini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini kerana menghadapi 189 pertuduhan terlibat dalam penggubahan wang haram bernilai hampir RM170 juta.

Tertuduh, Dr. Jailani Jabar, 48, dan isterinya, Dr. Latifah Taib, 47, yang tinggal di Jalan Kubang Buaya di sini didakwa melakukan perbuatan tersebut antara bulan Februari 2006 dan Oktober tahun lalu.

Jailani didakwa atas 106 pertuduhan melibatkan nilai RM98.7 juta, sementara Latifah atas 89 pertuduhan membabitkan nilai RM71.3 juta.

Kedua-dua tertuduh mengaku tidak bersalah di atas semua pertuduhan yang dibacakan di tiga buah mahkamah di hadapan Hakim Jagjit Singh Bant Singh, Hakim Ahmad Zamzani Mohd. Zain dan Hakim Habibah Mohamed Yusof.

Pendakwaan dikendalikan oleh dua Timbalan Pendakwa Raya, Dzulkifli Ahmad dan Saifuddin Hashim Musaini, manakala kedua-dua tertuduh diwakili peguam Syed Azimal Amir Syed Abu Bakar.

Sebutan kes itu berlarutan selama lebih enam jam yang bermula pada pukul 3 petang sehingga 9.30 malam.

Mengikut pertuduhan, kes-kes melibatkan pembayaran deposit dan ansuran bulanan sembilan buah kereta termasuk jenama BMW, pembelian empat buah rumah, dua buah lot rumah kedai, satu lot kilang selain transaksi kemasukan wang menggunakan akaun syarikat ke akaun peribadi masing-masing.

Kedua-dua pasangan itu didakwa menggunakan nama syarikat Jailani, Jai Network System Sdn. Bhd. dan Bagai Wangsa Sdn. Bhd. bagi menjalankan kegiatan tersebut.

Mereka didakwa mengikut Syeksen 4(1)(a) Akta Pencegahan Penggubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 yang dibaca bersama Seksyen 87(1)(b) akta yang sama.

Selepas pertuduhan dibacakan, Dzulkifli mencadangkan kepada mahkamah agar tertuduh diikat jamin sebanyak RM10,000 bagi setiap pertuduhan.

Syed Azimal Amir bagaimanapun meminta mahkamah mempertimbangkan jumlah jaminan memandangkan harta pasangan suami isteri itu telah dibekukan sejak setahun lalu selain Jailani yang mempunyai tiga isteri lain dan 13 orang anak.

Mahkamah kemudian memutuskan Jailani diikat jamin sebanyak RM848,000, sementara Latifah sejumlah RM415,000 masing-masing dengan seorang penjamin, dengan dokumen perjalanan mereka juga perlu diserah kepada mahkamah.

Mahkamah menetapkan 11 Ogos depan bagi sebutan kes di hadapan Jagjit Singh.

4 ulasan:

yan berkata...

oo, jadinya .. derong guna wang palsu ker untuk banyakkan /kembangkan duit2 tu?????

Dziauddin berkata...

buka duit palsu..tapi ala2 skim pak man telo gitu..amik duit downline bagi ke upline..apapun kena tunggu final result 11 ogos ni..

yan berkata...

ooo.. tau2.. aku paham tu kalau pak man telo tu... biasala, manusia, nak cepat kaya.. labur jelah apa yang ada dah boleh diganda menjadi banyak...

Dziauddin berkata...

biasa la manusia...selalu buta dgn kekayaan dunia..aku ni pun tak terkecuali cumanya mungkin tanpa disedari..