Rabu, 16 Julai 2008

Karipap (part 3)


Gas naik dan gas digunakan untuk masak karipap so karipap harganya naik. Logik juga jika kita fikirkan secara mudah dan juga dalam kerangka ekonomi barat. Ok, mari kita fikirkan begini pula. Sejak bila harga gas naik? Sama naiknya dengan kenaikan minyak di pasaran dunia, betul? ya betul. Di sepanjang kenaikan harga gas dan minyak itu, adakah harga karipap naik kepada 0.30 sen harganya pada masa sekarang? Jawapannya sudah tentu tidak. Kerana harga karipap 0.30 sen itu mungkin sudah lama dan mungkin sudah lebih 5 tahun ianya berada pada paras 0.30 sen. Maknanya 5 tahun lepas harga karipap juga 0.30 sen atau 0.25 sen di sesetengah tempat. Jadi adakah gas punca utamanya? Bolehkah kita gunakan hujah ini? Nah, mesti ada something wrong dalam sistem ekonomi skrg yang menyebabkan kenaikan karipap sebanyak 1200% dalam masa 50 tahun. Something wrong itulah yang perlu dikaji, yang perlu diteliti. Dan jawapannya adalah inflasi! Namun, inflasi itu apa? Adakah ianya valid untuk dijadikan indicator di dalam kerangka ekonomi Islam? "Mestilah valid.." kata pelajar saya. Sebab banyak research yang memperkatakan terhadap inflasi sebagai kayu pengukur kepada sesuatu ekonomi. Ermm.. masih lagi mereka ini berfikiran Alban William Housego "A. W." "Bill" Phillips dan yang seangkatan dengannya" detik hati.

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam ziarah..
huu..byknye karipap disini..(^_^)
btw,teruskan menulis!!




Me: hmm..adakah ini blog ustaz baru yg kt uitm sgmt 2?huh,conpius..conpius..:p

Dziauddin berkata...

Karipap tu bunganya saja..
Anyway, good guess..

Tanpa Nama berkata...

Ustz, awat x buat chatbox je kt main page tu? blogger kn blh msukn HTML code..senang skt stdent nk msg nnt. xperlu msuk ke ruangan comment ni..

Dziauddin berkata...

bagus juga cadangan tu..tapi nak kena kena explore la dulu benda tu..maklumlah saya budak baru belajar..ke saudari damia sudi membantu?

Tanpa Nama berkata...

Boleh je..nnt sy tunjukkn stepnya n ustz buat sndiri..tp kalau ustz xde masa,sy blh tolg buatkn..cuma ustz kne bg usrname n paswrd la..

hmm..cmne? nk pakej yg mane 1? (^_^)

Dziauddin berkata...

Saya prefer package yang pertama...boleh belajar sendiri. Thanks anyway..

Tanpa Nama berkata...

Sudah di emailkan..

Dziauddin berkata...

syukran jazilan ya ukht..