Rabu, 29 April 2009

Alasan "terpeluk" yang memualkan


Baru-baru ini artis paling popular Malaya memberikan alasannya kenapa dia memeluk Irma. Ini kerana dia terlalu gembira, di luar kawalan dan tindakannya adalah spontan tatkala diumumkan dia adalah pemenangnya. Anugerah yang agak berprestij itu merupakan anugerah yang tertinggi oleh artis yang diiktiraf peminatnya dan dia terkejut kerana memenanginya.

Apapun alasannya, bagi saya, ianya adalah hasil daripada pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan yang bukan muhram yang semakin di terima di kalangan masyarakat Malaysia amnya. Di sini saya tidak berniat hendak menuduh Nabil (saya sendiri adalah peminat Nabil)bergaul bebas tetapi jika diperhatikan kepada realiti sekarang masyarakat Malaysia, budaya "pakwe makwe", "awek balak" dan "boyfriend girlfriend" adalah sesuatu yang biasa, malah tidak keterlaluan apabila dikatakan suatu kemestian di kalangan muda mudi. Jika sesiapa yang tidak mempunyai budaya itu, ianya dianggap pelik. Lihat sahaja pelajar-pelajar kita sekarang. Semuanya dilakukan berdua-duaan, makan berdua-duaan, belajar berdua-duaan, berjalan-jalan (outing) berdua-duaan dan ianya dianggap bukan kesalahan! Ianya adalah dianggap pergaulan yang dizinkan. Pensyarah, guru-guru mahupun orang yang berkuasa pun tidak mampu untuk menegur. Inilah realiti yang terpaksa dihadapi dan ditempuhi.

Menyalahkan Nabil semata-mata adalah tidak adil. Ini kerana ramai artis atau orang lain yang terperanjat mahupun tidak, secara sengaja mahupun tidak, bukan setakat memeluk, malah lebih daripada itu lagi. Cumanya Nabil adalah artis dan perbuatannya adalah di tengah-tengah "crowd" dan "zoom in" kamera. Jika fenomena pergaulan bebas ini tidak dibendung, tidak mustahil ramai lagi akan memberi alasan yang sama kenapa mereka memeluk wanita yang tidak sepatutnya dipeluk dan sensitiviti masyarakat tentang isu itu hanya berlalu begitu sahaja!

3 ulasan:

D'Rimba berkata...

Bukti jelas rakyat makin MEMBARAT......

Dziauddin berkata...

Membarat jika tidak bertentangan dengan Islam tidak mengapa. Barat pun ramai yang Islam. contohnya kita boleh tiru dari segi attitude mereka terhadap kerja dan penciptaan teknologi baru dsb..

Zami Skywalker berkata...

Tak mungkin 'terpeluk' kalau tak biasa berpeluk..."Ah,lu pikir la sendiri"..Ops!~