Rabu, 26 November 2008

Membayar bil-bil

Apa yang patut buat setelah dapat gaji? Sudah tentu membayar bil. Membayar bil setelah dapat gaji menjadikan kita berpijak dibumi yang nyata. Apa yang kita tinggal setelah membayar bil, itulah kemampuan kita sebenarnya. Sesiapa yang enggan mengiktiraf pembayaran bil sebagai keutamaan yang unggul pada setiap bulan, mereka itu umpama melakukan satu perbuatan "suicide". Maknanya menempah bala, apa yang kemungkinan cenderung utk terjadi adalah defisit yang mencengkam kita setiap bulan. Akhirnya Along jadi taruhan. Nauzubillah.

Setelah habis membayar bil, baru terperasan yang bil-bil telah dibayar adalah berjumlah 16 bil. Dan kesemuanya dibayar melalui online. (hingga saat ini peulis masih lagi tertinggal untk membayar satu lagi bil..berhenti sebentar menulis, buka semula maybank2u.com..). Daripada 16 tersebut, separuh berbentuk pembayaran hutang. Nyatalah kita tidak dapat lari daripada berhutang. Sesiapa yang tiada hutang maka merekalah yang kaya, bukannya siapa yang bergaji besar. Kerna mereka yang bergaji besar juga cenderung untuk lebih banyak berhutang.

Jika difikirkan semula, perekonomian kita ini memang penuh dengan hutang, namun kita masih lagi diberi peluang untuk menggunakannya. Rumah, kereta, kad kredit adalah dengan cara berhutang tetapi kita menggunakannya seolah-olah kita mempunyai hak mutlak keatasnya. Begitu juga kita dgn Allah, segala macam pinjaman diberikanNya, organ, pancaindera, nyawa, akal etc namun kadangkala kita menganggapnya sebagai hak milik mutlak. Adakah persamaan ini kebetulan?

Ekonomi bukan begitu. Ekonomi adalah untuk memakmurkan bumi dan populasinya. Bebas dari segala keresahan. Ekonomi tidak seharusnya terbeban oleh perkara-perkara yang tidak sepatutnya berlaku seperti kemelesetan, inflasi dan sebagainya. Begitu juga kita dengan Allah swt, segala pinjaman daripada Allah swt tidak seharusnya merasakan diri ini terbeban dek tanggungjawab tetapi lebih kepada keghairahan untuk melaksanakan tanggungjawab tersebut. Moga diri ini terghairah seperti itu.

Tiada ulasan: