Khamis, 23 Disember 2010

Banci: Persoalan-persoalan yang bakal timbul

Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010 melalui laporan kiraan awalnya menimbulkan pelbagai intepretasi. Apa yang jelas penduduk Malaysia kini bertambah kepada 27 juta orang namun kadar pertumbuhan penduduk merosot sebanyak 0.43% berbanding tahun bancian sebelumnya (1991-2000). Mungkinkah kadar perkahwinan rendah disebabkan wanita berkerjaya tinggi mahupun lelaki yang terjebak dengan masalah sosial lalu bertapa dipusat-pusat serenti?, Mungkinkah juga disebabkan kadar perceraian tinggi menyebabkan kelahiran anak tidak ramai? Atau mungkinkah penduduk Malaysia semakin ramai membuat perancangan keluarga disebabkan faktor ekonomi?

Kesemua ini mengundang pelbagai intepretasi kepada rakyat Malaysia. Apa yang pasti ia bakal memberi peluang kepada cendekiawan-cendekiawan untuk lebih meneroka angka-angka yang telah dikeluarkan ini. Mereka seharusnya sudah mula memikirkan angka-angka ini untuk menimbulkan bermacam-macam idea di dalam penyelidikan mereka nanti, itupun jika mereka mahu.

Di kesempatan ini, saya mengucapkan selamat kembali mengajar kepada semua pensyarah-pensyarah UiTM dan IPTA yang lain serta guru-guru di seluruh Malaysia.

Tiada ulasan: