Khamis, 17 Disember 2009

Kenapa Dirham vs Dinar?


Tatkala saya membentangkan kertas kerja bertajuk: "Is dirham better performed than dinar in hedging fluctuated prices?", di Asia Pacific Marketing Conference (APMC 2009) di Damai Beach Resort, Santubong, Kuching pada minggu lepas, ada peserta berasa pelik kenapa saya membandingkan keduanya, kenapa tidak dengan dolar ataupun matawang yang lain. Soalan yang bagus menandakan orang itu memang faham sebenarnya akan kelebihan yang ada pada wang komoditi yang dicanang-canangkan selama ini. Tentu dia mengikuti rapat akan subjek ini sejak dulu. Apapun saya ada jawapan terhadap soalan itu; iaitu:

Pertama; kajian tentang perbezaan wang komoditi dan dolar telah pun dibuat setahun yang lalu melalui kertas kerja saya yang bertajuk "Gold Dinar: The applicability of hedging price fluctuation" dan telah dibentangkan di International Business Borneo Conference, di Kota Kinabalu, Sabah. Dan outcome kajian tersebut sangat-sangatlah jelas umpama langit dan bumi perbezaannya.

Kedua; mungkin beliau tidak sempat membaca abstrak atau konklusi kerta kerja saya iaitu perbandingan bukan kepada 'value' intrinsik yang pada dinar mahupun dirham tetapi disebabkan keadaan pasaran permintaan dan penawaran yang sangat terdedah kepada manipulasi. Dlam hal ini, saya cuba membentangkan adanya faktor pasaran yang mempengaruhi "performance" dinar dan dirham. Dengan itu, sudah tentu terdapat perbezaan antara keduanya.

Apapun, konferensi kali ini, saya amat berpuashati kerana sudah ada yang berminat hendak bertanyakan lebih lanjut tentang perkara ini, malah ada yang meminta 'slide' saya untuk simpanan mereka. Apapun, misi para pendinar dan pendirham masih lagi jauh untuk dicapai.

5 ulasan:

Ibnu Abas berkata...

syabas ustaz.. kertas kerja ust tu boleh dikongsi atau ianya tertakluk kepada hakcipta? huhu

Dziauddin berkata...

boleh saja di kongsi..tiada masalah

Ibnu Abas berkata...

kalau tak keberatan, ust emelkan ke saya? apiezibnuabas@gmail.com

Abu Khawarizmi berkata...

Salam syeikh..laju present paper nampak..Tak lama naik pangkat la tu..apapun tahniah..tahniah..

Dziauddin berkata...

Salam Ustaz Ali,
T.Kasih...Ameeennn...