Ahad, 20 September 2009

Salam Eid Fitri: Gembira kerna apa di Hari Lebaran?


Hari ini hari raya. Seluruh umat Islam patut bergembira di hari ini. Jika tidak carilah jalan untuk merasainya. Bukan setakat itu sahaja, gembirakanlah juga orang-orang disekeliling kita, sanak saudara, teman-teman, jiran tetangga dan yang paling penting kedua ibu bapa kita. Bagi mereka yang susah, ziarahilah mereka, hulurkanlah sumbangan sedikit sebanyak. Jika tidak pun bayarlah zakat fitrah yang masih boleh dibayar beberapa jam lagi. Allah wajibkan kita membayarnya adalah kerana untuk orang-orang miskin turut merasai kegembiraan di hari lebaran ini.

Namun pernahkah kita bertanya kepada diri kita, kegembiraan ini adalah untuk apa? Adakah untuk Hari Raya semata-mata? Tentulah bukan itu sahaja. Kegembiraan sebenarnya adalah kegembiraan dapat menunaikan segala kewajipan Allah taala terhadap kita di sepanjang bulan Ramadhan lepas dengan jayanya dan juga beserta tawaran-tawaran bonusNya seperti lailatul qadar. Dapatkah kita bergembira kerana itu di hari lebaran ini? Saya juga mungkin tidak dapat pasti akan hal itu. Nauzubillah. Begitu sedikitnya amalan saya.

Kesempatan yang ada ini, saya sekeluarga mengucapkan Selamat Hari Raya dan Maaf zahir dan batin terhadap segala-galanya terutamanya segala bentuk penulisan di dalam blog ini yang menimbulkan kegusaran dan ketidakpuashatian kepada mereka yang terlibat secara langsung mahu pun tidak.

Tiada ulasan: