Selasa, 15 September 2009

Bagaimana nak merapatkan hubungan kaum?


Salam kepada semua. Sudah lama saya tidak menulis kerana banyak perkara yang perlu diselesaikan, yang terpaksa disibukkan mahupun hanya dibuat-buat sibuk. Kerap kali juga cuba mengejar tawaran bonus Allah swt di musim Ramadhan ini, namun kerap kali juga keciciran merebutnya. Ya Allah berilah saya kekuatan. Amin.

Dalam pada memaksa diri untuk menyibukkan diri dengan 'Ramadhan Bonanza', terjeling juga kisah yang tidak sedap didengar, dibaca mahupun dilihat. Dikatakan tahap hubungan kaum di negara kita pada tahap yang sangat rendah. Kenapa ya? Adakah tiada lagi pertimbangan dan toleransi di kalangan kita atau bagaimana? Di musim Ramadhan ini sepatutnya elemen kesabaran telah pun disuntik ke dalam diri masing-masing, adakah seseorang itu perlu suplement tambahan untuk mengawal emosi masing-masing? Wallahu'alam. apa yang pasti kita semua adalah manusia yang cenderung membuat kesilapan dan terdorong dek hawa nafsu yang masih terkesan dan terjajah di jiwa walaupun syaitan-syaitan semua telah dirantai. mungkin sebulan Ramadhan tidak cukup untuk tarbiyah diri, mungkin tak cukup! Tapi adakah kita akan menjadikannya alasan untuk berasa lemah. di masjid2 pada setiap malam, seperti dijangka jemaah semakin berkurangan. Daripada limpahan jemaah di awal ramadhan mengecil menjadi sepertiga atau seperempat sahaja. Mengapa ya? Sebab semuanya kerana nafsu, jawapan yang sudah tahu.

Berbalik kepada isu hubungan kaum yang dikatakan pada tahap terendah tadi, ianya boleh diatasi jika diperhatikan suruhan Allah dibawah:
"Wahai manusia! Sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah yang paling berbakti dan bertakwa di antara kamu." (Al-Hujurat: 13)

Adakah cukup dengan toleransi antara kaum, rakan saya rasa ianya tidak mencukupi. Kerana toleransi tidak berdasarkan sikap hormat dan menghormati. Toleransi adalah tolak ansur terhadap perkara yang tidak kita setuju. Kelemahannya di disini ialah ianya mempuyai batasan-batasan tertentu. Kita boleh tidak bersetuju terhadap sesuatu perkara tetapi sampai bila untuk kita tidak bersetuju?

Jalan terbaik adalah hormat menghormati berdasarkan firman Allah di atas. Walaupun, Allah menggunakan perkataan "mengenali antara kamu", ianya sudah cukup menjadi dasar kepada sikap hormat itu sendiri. Mana mungkin perasaan hormat itu akan wujud dalam setiap sanubari manusia yang pelbagai latarbelakangnya itu, jika mereka tidak kenal antara satu sama lain. Bila kita kenal mak ayah kita, kita akan 'respect' mereka. Begitu juga dengan rakan-rakan kita, bila kita kenal mereka, makanya kita juga akan menghormati mereka dan sepatutnya dihormati oleh mereka juga. Persoalan yang maha penting ialah: sanggupkah kita membuang sebarang prejudis demi menimbulkan rasa hormat itu?

Apa yang pasti bak kata Redhuan D. Oon, kita semua adalah "pendatang dengan izin"(PADI) dari Allah swt bukannya PATI. Maknanya hidup kita bermatlamat mencari keredhaan Allah atas muka bumi ini.

p/s: Gambar saya (dibulatkan) semasa di tadika. Di kelilingi oleh semua orang yang bukan bangsa melayu.

3 ulasan:

Olive Tree berkata...

Hi, it's a very great blog.
I could tell how much efforts you've taken on it.
Keep doing!

Ahmad Nawawi Yaakob berkata...

ni haoo maa? wo hen how..

Ibnu Abas berkata...

Hubungan antara kaum sukar dirapatkan kerana masih wujud parti nasionalis yang sentiasa memainkan sentimen perkauman murahan!