Isnin, 28 September 2009

Cabaran pasca raya


Dalam tak diam, sudah lebih seminggu umat Islam menyambut hari lebaran. Bagaimana rasanya ya? Adakah kita masih berasa gembira dan bahagia atau sebaliknya. Bagaimana dengan prestasi kewangan kita setakat ini? Ermm..berat juga berdepan persoalan-persoalan seperti itu lebih-lebih lagi pasca raya ni. Bagi kebanyakan orang, mereka cuba mengelakkan untuk membincangkannya atau menyemak semula kewangan masing-masing, takut hati risau duit tak cukup dan sebagainya. Dalam hal ini, pandai-pandailah masing-masing menguruskan kewangan mereka sendiri asalkan jangan menjadi pengemis terhormat pula selepas ini dek perbelanjaan 'tak ingat dunia' yang telah dilakukan 'time' raya. Apa yang pasti, bagi mereka yang bekerja, mood raya masih ada tatkala warga kota sudah memulakan kembali perjalanan mencari rezeki masing-masing dengan memulakan tugas paling lewat hari ini. Namun ada juga yang terlangsung sehari dua lagi. Berkaitan tentang ini, benarkah raya disambut selama sebulan? Wallahua'lam, tiada nas secara spesifik berkaitannya. Apa yang pasti 1 syawal adalah harinya yang pasti di mana umat Islam diharamkan berpuasa.

Ramai yang terlupa sebenarnya cabaran selepas raya (selepas raya di sini bermaksud selepas tamat cuti beraya bagi yang bekerja atau selepas raya pertama)adalah lebih besar dan begitu mencabar sekali. Manakan tidaknya konsistensi dalam ibadah kita sekali lagi diuji tatkala kita sering alpa dengan kegembiraan terhadap hiburan siang dan malam yag berpunca dari TV, astro mahupun tidur sepanjang hari yang sepatutnya diisi dengan menziarahi rakan taulan dan saudara mara terdekat mahupun yang 'bau-bau' bacang. Selain itu, kita juga sebenarnya diuji dengan pelbagai makanan dan juadah yang tidak terkita banyaknya, cukup untuk tetamu selama sebulan. Kita pula jarang menolak apa yang berada depan mata, semuanya hendak di'rembat' masuk ke dalam perut jika boleh. Jika sebelumnya perut diuji akan kekuatan menahan cucukan asid di dalam perut yang kosong, namun kali ini berbeza pula di mana sekali lagi kebolehan perut kita diuji menjalankan kerja-kerja berat tanpa henti dek makanan yang bertimpa-timpa dan bertalu-talu sepanjang hari. Adakah kita menyedari akan cabaran tersebut. Mungkin ya, tetapi kita jarang membuat persiapan ke arahnya. Buktinya adalah banyak dan yang paling terserlah adalah tidak solat jemaah, lewat solat fardhu eps. 'suboh gajah' dan sebagainya kerana mengantuk, kekenyangan dan keletihan yang kita sendiri ciptakannya sebagai alasan. Ini saya rasakan adalah cabaran teramat besar sekali untuk ditempuhi kerana kita tidak bersedia ke arahnya. Kita telah membuat persediaan yang begitu teliti sekali tentang sambutan hari lebaran. Dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besarnya. Semuanya tidak terlepas dari perancangan kita. Namun persediaan terhadap cabaran konsistensi menunaikan ibadah di musim perayaan boleh dikatakan tidak ada sama sekali. Bagaimana 'performance' cemerlang kita di bulan Ramdhan lepas dapat diteruskan. Inilah kelemahan umat Islam yang saya perhatikan termasuklah saya sendiri. Puncanya mudah, kita tidak membuat persediaan seperti mana persediaan kita menyambut lebaran.

1 ulasan:

Ahmad Nawawi Yaakob berkata...

raya nak raya jugak.. tak pe lah berhabis, esp keperluan juga kan.. perlu balik kg, perlu sedekah sikit sana sini, perlu juga tukar baju raya anak-anak... so, what to do..