Jumaat, 21 Mei 2010

Lakonan "Mr. Shortage" boleh menang grammy award

Beras naik sebanyak 20%-30% walaupun ianya barang kawalan di bawah Perintah Beras (Gred dan Kawalan Harga) 1992 bagi beras super tempatan yang mempunyai 15 peratus beras hancur. Harga jual ditetapkan antara RM1.65 dan RM1.80 per kilogram berdasarkan zon-zon di Semenanjung Malaysia. Namun tidak lagi sekarang. Paling murah adalah RM2.50 sekilogram. Walaupun ianya harga 10% hancur namun hakikatnya tiada lagi beras 15% hancur di pasaran, lalu pengguna sudah lali dengan kenaikan tersebut. Alasan yang diberi adalah pelbagai, namun semuanya berkisar tentang kekurangan penawaran. Saya tidak fikir begitu.
Dalam al-Quran ada disebutkan:
"Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(18:2)
Dalam ekonomi Islam, tumpuan tidak diberikan kepada klekurangan penawaran atau saya menggelarkannya "mr shortage" kerana ia memang pembawa masalah tetapi lebih kepada cara pengurusan sumber. Dalam ilmu psikologi, apabila ada masalah uruskan bukan beri tumpuan kepada masalah tersebut. Jika ada penawaran yang tidak cukup, itu adalah kerana tindakan-tindakan manusia yang tidak terurus. Mereka gagal menguruskan diri sendiri juga gagal menguruskan sumber-sumber ekonomi. Jangan asyik menyalahkan negara tertentu yang tidak ekspot kat kita mahupun tanah tertentu yang semakin mengecil untuk dikaitkan dengan "mr. shortage" tetapi sebaliknya salahkan diri sendiri kerana tidak terurus dan gagal mengurus. Kegagalan pengurusan inilah yang menyebabkan "mr. shortage" bermaharajalela. Kegagalan itu juga menyebabkan "mr. shortage" sering berkolaborasi dengan pihak tertentu untuk mencipta pelbagai alasan untuk menaikkan harga. Sedangkan telah jelas lagi bersuluh, kemunculan "mr. shortage" hanyalah bersifat sementara sahaja, hanya bersifat bermusim sahaja, seharusnya "mr. shortage" sedar diri, dia tidak diperlukan lagi jika penawaran kembali terurus. "Mr. Shortage" tidak boleh selamanya menipu penduduk dunia bahawa "Mr. Shortage" adalah pengasas mutlak kepada kenaikan harga. Tidak sama sekali.

Dalam kes gula pula lagi pelik, tatkala dunia harganya menurun, Malaysia pula menaikkan harga.
Harga gula dunia

Tiada ulasan: