Rabu, 22 Julai 2009

Pengkutuk nuklear kini menyanjunginya


Ramai negara atas dunia yang dahulunya mengutuk habis-habisan negara-negara yang cuba@telah membangunkan tenaga nuklear sama ada datangnya negara-negara membangun, negara Islam, sosialis mahupun komunis akhirnya menjadi "secret admirer" kepada tenaga tersebut. Alasan-alasan terdahulu yang dilaung2kannya seperti kejadian Chernobill, Perang US-Jepun, Bom Atom dan sebagainya kini menjadi bahan sejarah tatkala mereka mula menagih akan teknologi nuklear. Apa yang pelik, mereka mula mewar-warkannya di corong2 radio dan TV mahupun setiap persidangan yang dihadiri oleh mereka. Apakah motif mereka ini?

Sejak dulu, negara yang telah lama membangunkan teknologi itu sebenarnyalah yang untung dan bijak kerana mereka telah berupaya menjangkakan perubahan global dengan kepadatan penduduknya, dengan tenaga solar yang amat tidak praktikal akan kosnya, dan juga dengan kos gas dan minyak yang semakin meningkat serta semakin menyusut pengeluarannya. Pengkutuk nuklear kini terpaksa menelan segala ancaman palsu yang telah dilemparkan kepada dunia sehingga dunia percaya akan kejahatan negara-negara yang cuba membangunkan nuklear tersebut seperti Iran dan Korea Utara. Pengikut-pengikut pengkutuk nuklear pun semakin hari semakin berubah nadanya. Daripada menentang kepada pengintai teknologi, namun ianya agak terlambat. Jika pendirian pengikut pengkutuk nuklear bijak, mereka seharusnya mempelajari teknologi nuklear tersebut dengan pantas dan berterusan, tidak sekadar teragak2, seolah2 malu-malu kucing takut dek sergahan pengkutuk nuklear sedangkan mereka telah mengetahui pengkutuk tersebut juga adalah pengeluar nuklear terbesar.

Dunia sekarang semakin bersikap rasional. Tenaga nukkelar dahulu dianggap sebagai ancaman kini dianggap antara tenaga yang amat praktikal dan dianggap murah kerana ianya "renewable" dan kini terpulang kepada Malaysia untuk secepat mungkin mempelajarinya kerana kita semakin ketinggalan!

Tiada ulasan: