Khamis, 16 Oktober 2008

Dinar emas dan kijang emas sold out..!

Tatkala seorang sahabat saya ketika hendak beli kijang emas di Maybank cawangan Melaka, kijang emas telah pun sold out. Org Maybank kata dah tak boleh beli. Bank Negara will not mint another stock of kijang emas. Apa yg ada, itu lah yg available for buying.

Sahabat saya kata lagi..."For your info, kalau dinar emas kelantan, dah lama habis. That day their staff told me, when new stock of dinar came in, sold-out in 2 days. Of course not many Kelantanese know about the existence of kijang emas. Imagine if they know, they would have turn it to kijang emas after dinar emas sold-out."

Wow..begitu ramai orang sedar akan kepentingan emas. Kebetulan sahabat saya ini orang kelantan, mmg tak nafikan ada unsur bias yang mengatakan orang kelantan akan serbu kijang emas pula tapi kalau fikirkan semula orang percaya agama dengan sebenar-benarnya, mereka ini lebih mendahului orang lain dalam membuat pelaburan di dalam emas. Kerana golongan ini telah study al-Quran, telah study Hadith akan kepentingan emas dalam kehidupan. Dan amat jelas sekali, ianya bukan sekadar perhiasan semata-mata. Apakah tidak terbuka pintu hati kerajaan untuk menjadikannya currency?

Tiada ulasan: