Rabu, 3 Mac 2010

Guru muda dan tua ke pedalaman

Pendekatan baru Kementerian Pelajaran yang mewajibkan guru muda dan hampir berpencen ke kawasan pedalaman bakal menguji keikhlasan dan keazaman mereka yang bergelar guru ke peringkat yang lebih tinggi dan optimum. Dengan tidak menafikan keikhlasan mereka ketika ini, langkah wajib yang dilaksanakan oleh kerajaan itu adalah diharapkan dapat menyelesaikan masalah kekurangan guru di pedalaman, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin. (source)


CM response:
Adakah langkah ini betul-betul boleh dilaksanakan atau sekadar janji retorik? Kekangan seperti ingin bersama keluarga tentunya menghambat pendekatan seperti ini.Apa pendapat anda?

1 ulasan:

IbnAbdHalim berkata...

Satu cadangan atau satu ide dari seorang menteri yang bengap. Kalau nak wajibkan guru bertugas di luar bandar carilah guru muda yang baru keluar dari maktab yang tak ada banyak masalah. Kalau cari guru hampir pencen nanti akan timbul beribu masalah.

Aku kata begitu sebab aku bekas guru. Aku dulu bertugas di pedalaman selama lapan tahun. Tak ada masalah. Tapi kalau hari ini suruh aku pergi ke luar bandar mungkin banyak masalah. Masalah keluarga, masalah kesihatan dan bermacam-macam lagi. Bagi pecacai UMNO selalunya mereka dapat mengelak pergi ke luar bandar sebab 'cable' mereka besar. Itupun masalah jugak.